nurukundo2005 | 07 Juny, 2006 18:18 |
La presidenta de l’entitat Forum Musicae i responsable de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, és la professora de música Magdalena González i Crespí.
Amb l’empenta que sempre la caracteritza, s’ha proposat enguany dur endavant, per segona vegada en la història, la realització de dos concerts consecutius, a Catalunya Nord: un a Prada de Conflent i l’altre al Palau dels Reis de Mallorca, a Perpinyà.
Coincidint amb els cursos que la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) hi organitza enguany.
En una magnífica, i sempre ben actualitzada plana web es pot comprovar que enguany es pretén, entre d’altres objectius, recuperar obres musicals catalanes de gran valor artístic, malgrat la seva minsa difusió, com és el cas d’algunes peces del músic compositor Enric Morera i Viura.
Allò que no s’hi reflecteix tan detalladament –i hom voldria recollir-ho breument aquí- és la tasca ingent que comporta un projecte d’aquestes característiques.
Sobretot si gairebé tot ha de recaure damunt d’una o de molt poques espatlles.
Cal establir-hi molts i diversos contactes amb persones, col•lectius i entitats que, d’una manera o una altra, s’han d’implicar en el projecte, arreu dels Països Catalans.
Cal, també, trobar els suports institucionals necessaris que el facin possible.
Cal, sobretot, trobar joves intèrprets que, per la seva capacitat i voluntat, s’apuntin a integrar-se en una Orquestra tan singular com aquesta.
Per això, de bon principi hi esdevé remarcable la convocatòria i realització de les proves d’accés a l’OJIPC.
S’han de fer i es fan a cadascun dels territoris dels Països Catalans, servint això de marc idoni on seleccionar joves intèrprets dels diversos instruments que componen l’orquestra, amb la finalitat d’integrar-s’hi, baix la batuta del director Salvador Brotons, qui també s’encarrega de realitzar la selecció esmentada.
No hi ha cap dubte que tot això suposa una feinada, per a la dissenyadora i realitzadora del projecte.
Es tracta de posar en marxa, realitzar i concloure tota la roda de proves d’accés a tots i cadascun dels territoris, amb tots i cadascun dels components de l’orquestra:
l’Alguer, Andorra, Catalunya Nord, Franja de Ponent, Illes Balears i Pitiüses, País Valencià, Principat de Catalunya.
No resulta gens fàcil!
Des de l’any 2004 ençà, en què l’Orquestra dirigida pel mestre Salvador Brotons actua per primera vegada i ho fa a la cloenda del Festival Mundial de la Joventut, dins el marc del Fòrum de les Cultures, a Barcelona, la responsable de l’entitat s’ha afanyat a trobar els suports institucionals que hi esdevenen imprescindibles.
Amb més dificultats que recursos disponibles, ha aconseguit d’implicar-hi estaments i organismes diversos que l’han volguda atendre d’una forma o una altra.
Ha tocat a moltíssimes portes. Tant a les illes -Balears i Pitiüses o l’Alguer-, com al continent.
No sempre hi ha estat ben atesa. Hi ha hagut d’insistir i de fer-s’hi present una vegada i una altra, sempre amb la idea de recaptar el suport institucional als diversos territoris dels Països Catalans.
Començant pel Principat de Catalunya, la presidenta de l’entitat Forum Musicae i responsable de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (OJIPC), la mallorquina Magdalena González i Crespí, durant tots aquests mesos s’ha adreçat a diverses entitats que considera que la poden atendre millor:
- a la Subsecretaria de Joventut, proposant l’establiment i signatura d’un conveni de col•laboració que en garanteixi el funcionament;
- a l’Institut Ramon Llull, mirant d’obrir-se pas per tal d’arribar al nou conseller de Cultura, de qui espera rebre més bones atencions que les prestades fins ara;
- al Departament de la Presidència de la Generalitat, acollint-se a les diverses convocatòries públiques de subvencions que s'hi han fet;
- a les administracions locals, on n’hi ha que es mostren ben disposades a col•laborar d’una manera més directa i intensa; com és el cas de l’Ajuntament de Sitges, una població fortament lligada al músic E. Morera, on aquest es retirava a viure quan s’empipava amb el món que el rodejava;
En altres casos, emperò, s’arriba a reconèixer la impossibilitat de donar suport a un projecte d’aquestes característiques, i s’hi addueixen motius diversos.
És el cas de l’entrevista que sol•licita amb el vicepresident de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Fundació Pública de la Diputació de Lleida, on
malauradament, és impossible de rebre’n suport, ‘altrament molt lloable i pel qual el vicepresident la felicita, ja que la partida pressupostària de la Diputació destinada al suport musical queda totalment cobert amb la Simfònica de les Terres de Lleida’.
Amb l’ànim de continuar endavant amb el projecte de consolidació de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, la presidenta de Forum Musicae també s’adreça al vicepresident de la Diputació de Girona:
sol•licitant-li la possibilitat de reforçar el suport de la Diputació de Girona, per tal de poder assegurar la consolidació de l'Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans.
Quan queden dos mesos per a la realització dels dos concerts projectes, encara queden moltes respostes pendent de ser rebudes...
A Figueres, en canvi, la presidenta de l’entitat Forum Musicae aconsegueix d’entrevistar-se amb persones sensibles cap a la música, com és el cas del president del Consell comarcal de l'Alt Empordà, organisme que finança l'Orquestra de l'Empordà.
Abans de partir cap a Perpinyà, amb la finalitat de resoldre qüestions relacionades amb l’allotjament dels 90 membres de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans té l’oportunitat de ser rebuda pel
president de la Fundació Carulla, escriptor i ex-secretari general de la Presidència de la Generalitat de Catalunya durant l'últim govern presidit per Jordi Pujol (1999-2003).
Li manifesta el seu interès a mantenir-hi aquest contacte
Cecili Buele i Ramis
Mallorca
(CONTINUARÀ)
Primavera 2011... cap allà on ens vol dur - no n'estic gaire segur... a l'edat de pedra o bronze?...
« | Juny 2006 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dl | Dm | Dc | Dj | Dv | Ds | Dg |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |