nubulaya

Fent part de la ciutadania d'un país que sura enmig d'una Mar Mediterrània que uneix dues voreres continentals. A càrrec de: www.cecili.cat

L'OCB omple a vessar el Conservatori de Música, a Palma

nurukundo2005 | 28 Juny, 2006 22:50 | facebook.com google.com

L'Obra Cultural Balear, amb la seva convocatòria pública de l'inici de la campanya SUS Mallorca, aconsegueix d'omplir a vessar el recinte del Conservatori Professional de Música de Palma, un dimecres al vespre.


Parlament del president de l'OCB al SUS Mallorca 2006
(Foto: Picalsud)

Delegacions de pertot arreu de l'illa de Mallorca acudeixen a la convocatòria, com també ho fa molta de gent de les més diverses barriades de Palma.

Tothom té ganes de compartir durant tres hores seguides les gloses, els pilars castellers, els parlaments, els vídeos, les cançons i l'ambient que es respira en un indret ben ple a vessar, per tots els racons, fins i tot amb gent que no pot entrar a la l'Auditori per manca d'espai.

L'inici d'aquesta campanya encetada per l'Obra Cultural Balear no pot ser més esperançador.
Sobretot per a aquella gent que reconeix orgullosament que, efectivament, sempre són els mateixos els que es posen davant del progrés, el compromís, l'entrega i l 'amor al país i a la gent que hi viu.

Mentre que, com bé s'hi diu, també sempre són els mateixos els/les governants d'aquestes illes nostres que s'entossudeixen a constituir el partit del NO, a continuar-hi dient NO:
com a la dècada dels anys 70 ja deien NO a la Constitució, NO a l'Estatut d'autonomia, NO a l'amnistia, NO a la llibertat; ara també continuen dient NO a la protecció del territori, NO a la llengua catalana, NO a l'ensenyament públic de qualitat per a tothom, NO al diàleg, NO a la participació cívica, NO a la protecció del patrimoni històric, NO a l'ús del català a les institucions públiques, NO, i NO, i NO a tot quant pugui resultar favorable a la llengua i l'autogovern...

Amb l'enhorabona a la Junta Directiva de l'Obra Cultural Balear, per aquest inici de campanya, hi va també tot el nostre suport...


L'Auditori del Conservatori, ple a vessar
(Foto: Picalsud)

Tres iniciatives de l'OCB: MallorcaMón Festival, SUS Mallorca i Correfoc

nurukundo2005 | 22 Juny, 2006 21:06 | facebook.com google.com

L'Obra Cultural Balear ha decidit enguany canviar la fesomia de les Diades per la Llengua.

1. En lloc de fer una diada a l'any, es farà un any de diades.
Aquestes diades per la Llengua i l'Autogovern es desenvoluparan sota la marca SUS Mallorca, un lema per omplir de coratge la ciutadania i per animar la gent que estima la Llengua, la Cultura i el País a Mobilitzar-se una vegada més.

L'acte de presentació del SUS Mallorca es fa dimecres, 28 de juny, a les 20:30 hores, a l'Auditori del Conservatori (Carretera de Sóller, 64).


Cartell anunciador de l'acte
(Foto: Picalsud)

S'hi estrena la imatge de la campanya, la seva banda sonora (composada pel jove glosador, Mateu Matas “Xuri”, i els músics i cantants Pep Suasi i Joan Miquel Oliver), els audiovisuals titulats “Visca Mallorca”, “Un poble en moviment (diades per la llengua 1995-2005” i “Per aturar el retrocés, SUS Mallorca.
També s'hi presenta el manifest de la campanya que serà llegit a tots els municipis de Mallorca.

2. Una altra de les activitats rellevants d'enguany és el MallorcaMón Festival, que es fa divendres, 7 de juliol, a partir de les vuit del vespre, al Velòdrom de Son Moix, de Palma.

SUS OCB!
SUS Mallorca!

3. D'altra banda, els esforços que solia destinar a la part festiva de les diades, els ha invertit en l'organització d'un Correfoc a Palma, per la nit de Sant Joan, en el marc de la revetla organitzada des de fa 25 anys per la Federació d'Associacions de Veïns.

El Correfoc es fa la nit de Sant Joan, divendres 23 de juny, al Parc de la Mar.


Correfoc 2006 al Parc de la Mar
(Foto: Picalsud)

Bases per un estatut d’autonomia de les Illes Balears (II). La proposta d’Esquerra

nurukundo2005 | 21 Juny, 2006 08:01 | facebook.com google.com

Convé recordar que l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que s’aprova l’1 de març de 1983, té un nivell de competències molt inferior al de les comunitats autònomes anomenades ‘històriques’.

Es fa necessari reflexionar sobre quines passen s’han de fer ara, l'any 2006, a més de vint-i-tres anys de vigència d’un Estatut esquifit, que ja queda bastant lluny d’aquell altre avantprojecte anterior, redactat l’any 1931 per l’Associació per la Cultura de Mallorca i les diferents cambres de comerç.

Ens referim al text que encapçala la signatura d’Emili Darder, batle de Palma i membre d’Esquerra Republicana, un dels referents democràtics més pròxims de la voluntat del nostre poble, quant a la voluntat de ser i a la llibertat d’escollir el nostre futur.

Quan Esquerra Republicana planteja aquestes Bases per un Estatut d’autonomia de les Illes Balears, té ben present que, després d’haver perdut les institucions d’autogovern, el mínim que avui ens cal és aproximar-nos al límit que hem de superar avui.

Durant la primera transició democràtica els límits del nostre autogovern queden emmarcats en la por o la inhibició dels governants davant poders fàctics tan potents com els militars, els eclesiàstics, els banquers, els franquistes...

Amb això, s’aconsegueix avançar en matèria de llibertats individuals; però també es marca un límit a la democràcia, precisament allà on comencen les llibertats col•lectives.

Tot i que les fronteres marcades l’any 1714 per l’Estat espanyol als territoris que conformen els Països Catalans continuen gaudint de bona salut, una de les idees felices de la transició democràtica és que les regions de la nostra nació, els Països Catalans, es dotaran d’autogovern mitjançant unes lleis orgàniques espanyoles.

El fet és que els conceptes d’autogovern i autonomia ens arriben ben esmenats. Tant pel fet que continuam sent incompetents en molts d’àmbits, com perquè se’ns transfereixen competències tan mal dotades que esdevenen del tot insuficients.

Si a això afegim que, després de vint-i-tres anys de vigència de l’Estatut d’autonomia, les Illes Balears i Pitiüses esdevenen les illes d’Europa més perjudicades pel seu propi Estat, es fa més clara i nítida la necessitat d’aproximar-nos al límit que hem de superar avui.

Ens hi empeny el dèficit fiscal continu d’un producte interior brut que, en el nostre cas, arriba al 15%.
Afegit a l’augment de necessitats educatives i sanitàries, sense el corresponent increment de recursos disponibles.
Adjuntat a la manca de capacitat de decisió en polítiques d’integració.

Necessitam unes altres eines, molt més eficaces, que ens permetin gestionar millor i més a prop els nostres recursos i així dur a terme un programa social avançat.

La voluntat dels parlaments autònoms dels Països Catalans, com a depositaris de la voluntat del poble que constitueix la nació catalana, ha de fer palanca i obrir un segon període de transició democràtica que ens permeti assolir amb plenitud les llibertats col•lectives.

S’han de modificar les regles del joc vigents a l’actualitat i s’ha de tendir cap a una major democratització de les estructures.
Cal avançar en la conscienciació del nostre poble.
Cal marcar un full de ruta que serveixi de nexe d’unió entre l’avui i l’ara que tenim i el demà i el futur que desitjam per a la nostra nació.

La proposta d’Esquerra d’unes bases per un Estatut d’autonomia de les Illes Balears arrela en la que fa Esquerra amb el seu projecte d’Estatut nacional, quan reconeix el dret de les Illes Balears a formar part de l’Estat lliure associat de Catalunya.

Aquestes bases constitueixen, doncs, la reforma que ens prepara per emprendre la carrera i saltar el llistó que hem de superar per tal d’arribar al nostre objectiu: la independència i la sobirania plena de la nació catalana dins la nova Europa dels pobles i les nacions que la conformen.

Pròleg de les ‘Bases per un Estatut d’autonomia de les Illes Balears’ (pàg. 7-9).

Bases per un estatut d’autonomia de les Illes Balears (I). La proposta d’Esquerra

nurukundo2005 | 20 Juny, 2006 16:16 | facebook.com google.com

Una publicació recent de la Fundació Josep Irla, fa veure que la gent d’Esquerra Republicana de Catalunya participa activament en el debat sobre les reformes d’estatuts.
Introdueix una proposta que posa les bases perquè les Illes Balears se situïn en condicions d’arribar, dins el context dels Països Catalans, a la independència nacional.


Coberta del llibret editat per Esquerra-Illes Balears i Pitiüses
(Foto: Picalsud)

Aquesta aportació al debat és la publicació d’unes Bases per un Estatut a què difícilment es pot oposar ningú de les Illes Balears.
No hi ha cap article proposat, -diu el president d’Esquerra-Illes Balears i Pitiüses, el manacorí Joan Lladó-, no hi ha cap article proposat que no beneficiï la gent d’aquí.

Són unes fites d’autogovern que, sense interferències externes, serien fàcilment assolibles, però que resulten males d’aconseguir; perquè l’experiència, ja sigui recent o històrica, demostra que per molt que aquí ens posem d’acord, a Madrid tenen les tisores i el sentit d’Estat a punt, per anar en contra nostra.

Això no ens fa defallir, diu Joan Lladó.
Ans al contrari, ens referma en la convicció que anam pel bon camí, defensant allò que és útil per a la majoria de ciutadanes i ciutadans de les Illes Balears i Pitiüses.

Hom desitja que aviat, ben igual que altres propostes d’Esquerra que al seu moment semblaven agosarades i avui són assumides de manera general, allò que surt publicat en aquest llibret sigui assumit per la resta de forces polítiques i socials de les Illes Balears i Pitiüses.

Mallorca, 2 de maig de 2006.

Joan Lladó,
president d’Esquerra-Illes Balears i Pitiüses

Setena Trobada de Músics per la Llengua, a Manacor

nurukundo2005 | 18 Juny, 2006 19:16 | facebook.com google.com

Amb el lema Encara Som – Encara Hi Cantam, l'Associació cultural Músics per la Llengua organitza enguany a Manacor, a la plaça des Mercat, la VII Trobada de Músics per la Llengua 2006, els dies 16 i 17 de juny.
Hi participen nombrosos grups musicals d'arreu de Mallorca, i també de les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, i del Païs Valencià.


Toni Nicolau, president de l'Associació Músics per la Llengua,
l'associació cultural organitzadora de la VII Trobada
(Foto: Picalsud)

Es tracta d'una activitat anual que organitza aquesta associació cultural que neix l'any 2000 amb la intenció de defensar i promoure la música i els músics illencs que trien la llengua catalana com a vehicle d'expressió lingüística.

Músics per la Llengua pretén impulsar i difondre, de la major i millor manera possible, la creació sonora en català.
Té entre els seus objectius, fer de pont entre el músic que composa en català i el món musical en sí, per intentar contribuir en la normalització a tots els àmbits d'un aspecte tan important dins la cultura com és la música.


Paradetes instal·lades a la VII Trobada de Músics per la Llengua
(Foto: Picalsud)

Una trobada de Músics per la Llengua com aquesta es fa cada any, amb la participació de músics que tenen en comú el fet que intenten tirar endavant els seus projectes musicals cantant en català.
Els grups ofereixen una petita mostra del seu treball creatiu actual i propicien així un coneixement més directe dels músics illencs.
Es tracta d'un macro-concert reivindicatiu, obert al públic, que pretén ajudar en la normalització lingüística del català a l'àmbit musical.
S'hi inscriuen tots els grups que hi volen participar, sense cobrar ni pagar res a canvi. Tothom accepta les mateixes característiques tècniques de so i llum: no hi ha diferències de classes entre els músics participants.

D'aquesta manera, el públic en general té l'oportunitat de veure junts en un escenari, tant grups molt coneguts com altres de novells que estan començant.


Full informatiu de la VII Trobada
de Músics per la Llengua, a Manacor

(Foto: Picalsud)

Vet ací la llista dels grups inscrits:

Del País Valencià:
Verdcel

De Formentera:
Endèmics

D'Eivssa:
Potalait

De Menorca:
Es Jardí de Morbònia – s'Ensamble

De Mallorca
Al-Mayurqa – Amb una mica de sort – Anegats – Antònia Font – Com tu – Cucorba – Daksa – Damià Timoner – Els ases – Esclafits i castanyetes – Es reboster – Família López – Fetn peu – For in the flies – Fora des sembrat – Gr”llers de sa factoria – Herbes dolces – Joan Bibiloni – Joan Toni Skarabat – Kard's piken – Katau – Ke reggae ska - Kinkonhort – Lluís Gili – Manafoc – Marfan – Mariejats – Marta Elka – Molta llum – Musnok – No diguis dois – Oprimits – S'Arrual jazz mort – Sal de cocó – Sinto Serra – Sparadrap – Syphosis – Tacàritx - Tina Servera – Tipi tipi top – Toni Morlà – Torrat i bullit – Tutu-pà – Ugly bitchers – Xeremics.

D'altres fotos de la VII Trobada

Segon MallorcaMón Festival a Palma

nurukundo2005 | 17 Juny, 2006 10:41 | facebook.com google.com

El proper dia 7 de juliol el Velòdrom de Son Moix, a Palma, acull el Segon Mallorcamón Festival que organitza l’Obra Cultural Balear, com una gran festa intercultural amb música, desfilades i una fira d’entitats.

Com diu l’entitat organitzadora, si el primer MallorcaMón Festival (amb les actuacions de Youssou N’Dour, Els Pets i Al Mayurqa) va ser un dels esdeveniments importants de l’estiu de 2005, la segona edició duu camí de superar-lo i esdevenir l’acte més important del 2006.

El Velòdrom de Son Moix acull RAI del bo, de la mà de CHEB KHALED rei del RAI, estrella mundial absoluta, gràcies a la seva veu, la seva simpatia, les ganes d’enriquir les arrels pròpies amb nous estils i sonoritats en cada disc i la valentía amb què ha plantat cara al fonamentalisme..

El RAI és un dels gèneres populars de la música magribina que va nàixer en els ambients portuaris d’Oran, a Algèria, fruit de la barreja entre el pop i els estils més tradicionals i rurals.

En aquest festival internacional, que compta amb les actuacions del cantant algerià de fama internacional CHEB KHALED, acompanyat del seu grup d’una dotzena de músics, també hi ha l’actuació del grup de pop-rock Antònia Font, així com del grup de música tradicional mallorquina MÚSICA NOSTRA, a més de diverses expressions de cultura popular com caparrots, dimonis, xeremiers, grallers, tamborers...


Cartell anunciador de MallorcaMón Festival 2006
(Foto: Picalsud)

Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (III)

nurukundo2005 | 13 Juny, 2006 09:17 | facebook.com google.com

Amb el desig de conformar una Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans que aconsegueixi d'integrar joves de tots els territoris, la presidenta de l'entitat mallorquina Fòrum Musicae, Magdalena González i Crespí, també s'atansa a les terres de la Franja de Ponent.
Té notícies d'una entitat a la qual recorre amb la finalitat de trobar-hi el suport que precisa.

Franja de Ponent

Després de realitzar esforços gegantins, la presidenta de Forum Musicae i responsable de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, la professora de música Magdalena González i Crespí, aconsegueix que s’hi inscrigui per primera vegada una jove integrant resident a la Franja de Ponent.
Li diuen Aurora Fontoba i Valsells. És de Calaceit (Matarranya). Toca el violí. S'hi desplega, a més a més, com a coordinadora del Centre de Recursos de la Franja de Ponent.

Escriu això:

“Ja fa uns anys que vàrem crear tots els Casals que existeixen avui en dia a la Franja de Ponent.
Amb ells vàrem aconseguir que per fi el jovent pogués conduir directament el nostre moviment cívic i cultural.
Els Casals van començar a treballar sobretot amb la joventut de les nostres terres, ja fora muntant tallers, campaments d'estiu, cursos de monitors, concerts, tallers, l'Acampallengua, Correllengües,...

Ara, amb la creació de la Institució Cultural de la Franja de Ponent, pensem que este treball no s'ha de deixar de fer, perquè en les nostres mans està la salvaguarda i el futur de la nostra cultura.

Per això hem pensat que era vital la creació d'una secció de joventut, i així ho hem fet.
Des de l'Àrea de Joventut volem donar la benvinguda a tothom, fer saber que natres també tenim veu pròpia dins la Institució de la Franja de Ponent i que la creació d'aquesta ha significat un salt qualitatiu tant en activitats com en difusió.

Ara treballarem per a multiplicar les ofertes i possibilitats pel jovent de la Franja de Ponent.
Només queda una cosa per dir, deixem la porta oberta a tots aquells que vulgueu formar part, proposar idees o donar un cop de mà... “

La presidenta de Fòrum Musicae i responsable de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, la professora de música Magda González es comunica amb el secretari general de la Institució Cultural de la Franja de Ponent, que és de Mequinensa (Baix Cinca), Guillem Chacón i Cabas.

Li manifesta que, donat el marc en el qual s’han situat els darrers esdeveniments polítics i de com aquests poden afectar l'OJIPC, contacta amb tots el territoris per aconseguir fer un esforç i substituir els ajuts que esperaven rebre i que es va veient que són incerts del tot. Li demana si pot explorar la possibilitat de trobar suport pel membre de la Franja que pertany a l'Orquestra. En pocs dies Guillem li contesta i li diu que pel que fa a l’Aurora no es preocupi, i que si cal ho cobriran amb les pròpies butxaques, però que s’ha de seguir endavant. Li fa a saber que la Institució Cultural de la Franja de Ponent també s'ha quedat sense cobrar l'ajut de tot l'any i que no saben com tiraran endavant... No resulta gens estrany, si hom para esment a allò que manifesta Guillem:

”Més units, més grans i més forts que mai.
Som l'única organització que vertebra la Franja de Ponent, i amb ella abracem aquesta terreta, des dels Pirineus als Ports.

Mantenint la puresa de l'ideal i treballant per fer prompte realitat el somni. El que hem fet fins ara, la renaixença de la Franja de Ponent que tots hem vist, és el nostre millor fruit. Just en aquests moments en que les nostres comarques perillen i el futur de la nostra llengua es veu més amenaçat que mai no ens deturarem. Nosaltres no renunciarem.

Hem començat a dotar a la Franja de Ponent de força pròpia dins els Països Catalans i avancem amb il•lusió servant el nostre futur, el futur del nostre poble. Si t'estimes aquesta terra et necessitem al nostre costat. Ànim! que ho tenim guanyat!...

D’altres enllaços interessants:

*** Calaceit, a la Franja de Ponent, acull les proves d’accés de l’OJIPC
*** La Franja de Ponent s’incorpora a l’OJIPC
*** Proves d’accés de l’OJIPC a la Franja de Ponent
*** L’OJIPC es presenta a la Franja de Ponent
*** La violinista Aurora Fontoba entra a formar part de l’OJIPC

CONTINUARÀ

Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (II)

nurukundo2005 | 09 Juny, 2006 17:40 | facebook.com google.com

El projecte de consolidar l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, es veu fortament sacsejat amb la desfeta del primer govern catalanista i d’esquerres a la Generalitat de Catalunya.
L’expulsió de conselleres i consellers d’Esquerra Republicana del govern català, feta pel president Maragall l’11 de maig de 2006, coincideix amb l’etapa inicial de contactes institucionals encara sense consolidar; fet que n’incrementa les dificultats fins al punt d’assolir-s’hi nivells inimaginables.

Un fet tan insòlit com aquest té repercussions negatives, no solament al Principat de Catalunya, sinó també al País Valencià, on l’obtenció de suports, des dels inicis, ha resultat encara molt més difícil.

Al País Valencià

En nombroses ocasions, Magdalena González intenta mantenir contactes directes amb Eliseu Climent, per tal de trobar en Acció Cultural del País Valencià el suport que es necessita a l’hora de cercar i obtenir facilitats que permetin dur endavant el projecte i la integració d’una vintena de joves intèrprets del País Valencià a l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans.

Aquest somni que, si més no inicialment, s’arriba a fer realitat amb motiu de la primera intervenció musical de l’orquestra, realitzada l’any 2004 a Barcelona, es vol tornar a repetir enguany a Catalunya Nord.

Per això, a principis del mes d’abril de 2006, Magdalena escriu a Eliseu i li diu:
“Amb motiu de la realització a València de les proves d'accés a l'Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans( OJIPC), el proper 20 d'abril, contact amb vostè per a sol•licitar-li una entrevista amb la finalitat, primer, de poder-li agrair el suport que ens van donar al néixer el projecte l'any 2004 i, segon, tenir la possibilitat d'exposar-li personalment tots els detalls del mateix.
Sobretot perquè, davant les enormes dificultats sorgides constantment al País Valencià, és important per a nosaltres trobar acollida en institucions que, finalment, treballam pel mateix objectiu.
Agrairíem també que, aprofitant la presència del mestre Salvador Brotons, director de la formació, per fer les proves, a les quals s'hi presenten 15 joves del País Valencià, el setmanari El Temps es pogués fer ressò del mateix publicant-ne alguna informació...”

L’escrit provoca una telefonada personal d’Eliseu Climent qui, l’atén amablement, s’interessa per l’assumpte, vol saber com va el projecte, remet a la Generalitat de Catalunya, i no arriba a concretar res pel que fa a la realització del projecte al País Valencià.

L’organitzadora, que no està disposada a desistir i vol continuar mantenint-hi contactes, es comunica amb el secretari d’Acció Cultural del País Valencià, Toni Gisbert, amb qui té l’oportunitat de compartir la incidència dels efectes negatius que ocasiona la situació de desempara que s’està patint.

Sobretot, veient que es torna negativa la perspectiva de no arribar a trobar mai aquells suports institucionals estables i duradors que permetin tirar endavant la consolidació de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, tal com la concep la seva creadora mallorquina, la professora de música, Magdalena González i Crespí.

Aquesta permanent situació d’incertesa no afavoreix, més tost l’agreuja, una trobada de solucions efectives i duradores que facilitin l’acostament d’institucions com puguin ser els ajuntaments del País Valencià disposats a donar-hi suport.
Cosa sobre la qual el secretari està disposat a parlar amb l’Eliseu Climent, tot d’una que això li resulti factible.

Així es reflecteix en un altre escrit que la presidenta de Forum Musicae i responsable de l’OJIPC li adreça, on li expressa:
“Donat el marc en el qual ens han situat els darrers esdeveniments polítics succeïts a la Generalitat i de com aquests poden afectar seriosament la consolidació de l'Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (OJIPC), ja que una part important dels suports amb els que comptàvem són ara del tot incerts, m'adreço a vosaltres per demanar-vos la vostra col•laboració en la recerca d'algun tipus de solució, en la mesura que sigui, pels 22 membres del País Valencià.
T'agrairia que traslladassis la meva inquietud al Sr. E. Climent, amb qui vaig parlar telefònicament no fa molt”.

En adreçar-se al secretari, la presidenta reconeix que pertot es roman a l’espera de veure per on aniran els esdeveniments.
Passa, emperò, que tota la moguda ja està en marxa i molt avançada. Els compromisos i les responsabilitats, amb les distintes administracions públiques, fan que sigui un moment molt delicat per prendre alguna decisió.

El darrer dia de maig, li arriba la resposta del secretari, Toni Gisbert, que no es pot dir que sigui plenament satisfactòria.
Li recorda que n’ha parlat amb l’Eliseu Climent amb qui s’acaba de reunir.
Li diu que tothom va com va, en qüestió de recursos econòmics disponibles, i que ho tenen malament per ajudar econòmicament.
Suggereix de parlar amb els ajuntaments on resideixen els membres de l’OJIPC, tot i que a moltes de les poblacions no hi veuen gaires possibilitats de reeixir-hi, i creu que ha de resultar complicat:
Dènia, Alacant, la Vall d’Uxó, Castelló, Vilafranca del Cid, Morella, Port de Sangut, Xàtiva, Manises, Guadassuar, Catadau, Alboraia, Burjassot, València, Benicarló...
Apunta a parlar amb alguna entitat o institució catalana de pes, per a la qual cosa demana alguna mena de dossier presentable per a explicar el projecte i una proposta concreta de petició de diners...

CONTINUARÀ

L'Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (I)

nurukundo2005 | 07 Juny, 2006 18:18 | facebook.com google.com

La presidenta de l’entitat Forum Musicae i responsable de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, és la professora de música Magdalena González i Crespí.

Amb l’empenta que sempre la caracteritza, s’ha proposat enguany dur endavant, per segona vegada en la història, la realització de dos concerts consecutius, a Catalunya Nord: un a Prada de Conflent i l’altre al Palau dels Reis de Mallorca, a Perpinyà.
Coincidint amb els cursos que la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) hi organitza enguany.

En una magnífica, i sempre ben actualitzada plana web es pot comprovar que enguany es pretén, entre d’altres objectius, recuperar obres musicals catalanes de gran valor artístic, malgrat la seva minsa difusió, com és el cas d’algunes peces del músic compositor Enric Morera i Viura.

Allò que no s’hi reflecteix tan detalladament –i hom voldria recollir-ho breument aquí- és la tasca ingent que comporta un projecte d’aquestes característiques.
Sobretot si gairebé tot ha de recaure damunt d’una o de molt poques espatlles.
Cal establir-hi molts i diversos contactes amb persones, col•lectius i entitats que, d’una manera o una altra, s’han d’implicar en el projecte, arreu dels Països Catalans.
Cal, també, trobar els suports institucionals necessaris que el facin possible.
Cal, sobretot, trobar joves intèrprets que, per la seva capacitat i voluntat, s’apuntin a integrar-se en una Orquestra tan singular com aquesta.

Per això, de bon principi hi esdevé remarcable la convocatòria i realització de les proves d’accés a l’OJIPC.
S’han de fer i es fan a cadascun dels territoris dels Països Catalans, servint això de marc idoni on seleccionar joves intèrprets dels diversos instruments que componen l’orquestra, amb la finalitat d’integrar-s’hi, baix la batuta del director Salvador Brotons, qui també s’encarrega de realitzar la selecció esmentada.

No hi ha cap dubte que tot això suposa una feinada, per a la dissenyadora i realitzadora del projecte.
Es tracta de posar en marxa, realitzar i concloure tota la roda de proves d’accés a tots i cadascun dels territoris, amb tots i cadascun dels components de l’orquestra:
l’Alguer, Andorra, Catalunya Nord, Franja de Ponent, Illes Balears i Pitiüses, País Valencià, Principat de Catalunya.

No resulta gens fàcil!

Des de l’any 2004 ençà, en què l’Orquestra dirigida pel mestre Salvador Brotons actua per primera vegada i ho fa a la cloenda del Festival Mundial de la Joventut, dins el marc del Fòrum de les Cultures, a Barcelona, la responsable de l’entitat s’ha afanyat a trobar els suports institucionals que hi esdevenen imprescindibles.

Amb més dificultats que recursos disponibles, ha aconseguit d’implicar-hi estaments i organismes diversos que l’han volguda atendre d’una forma o una altra.

Ha tocat a moltíssimes portes. Tant a les illes -Balears i Pitiüses o l’Alguer-, com al continent.
No sempre hi ha estat ben atesa. Hi ha hagut d’insistir i de fer-s’hi present una vegada i una altra, sempre amb la idea de recaptar el suport institucional als diversos territoris dels Països Catalans.

Començant pel Principat de Catalunya, la presidenta de l’entitat Forum Musicae i responsable de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (OJIPC), la mallorquina Magdalena González i Crespí, durant tots aquests mesos s’ha adreçat a diverses entitats que considera que la poden atendre millor:
- a la Subsecretaria de Joventut, proposant l’establiment i signatura d’un conveni de col•laboració que en garanteixi el funcionament;
- a l’Institut Ramon Llull, mirant d’obrir-se pas per tal d’arribar al nou conseller de Cultura, de qui espera rebre més bones atencions que les prestades fins ara;
- al Departament de la Presidència de la Generalitat, acollint-se a les diverses convocatòries públiques de subvencions que s'hi han fet;
- a les administracions locals, on n’hi ha que es mostren ben disposades a col•laborar d’una manera més directa i intensa; com és el cas de l’Ajuntament de Sitges, una població fortament lligada al músic E. Morera, on aquest es retirava a viure quan s’empipava amb el món que el rodejava;

En altres casos, emperò, s’arriba a reconèixer la impossibilitat de donar suport a un projecte d’aquestes característiques, i s’hi addueixen motius diversos.
És el cas de l’entrevista que sol•licita amb el vicepresident de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Fundació Pública de la Diputació de Lleida, on
malauradament, és impossible de rebre’n suport, ‘altrament molt lloable i pel qual el vicepresident la felicita, ja que la partida pressupostària de la Diputació destinada al suport musical queda totalment cobert amb la Simfònica de les Terres de Lleida’.

Amb l’ànim de continuar endavant amb el projecte de consolidació de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, la presidenta de Forum Musicae també s’adreça al vicepresident de la Diputació de Girona:
sol•licitant-li la possibilitat de reforçar el suport de la Diputació de Girona, per tal de poder assegurar la consolidació de l'Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans.

Quan queden dos mesos per a la realització dels dos concerts projectes, encara queden moltes respostes pendent de ser rebudes...

A Figueres, en canvi, la presidenta de l’entitat Forum Musicae aconsegueix d’entrevistar-se amb persones sensibles cap a la música, com és el cas del president del Consell comarcal de l'Alt Empordà, organisme que finança l'Orquestra de l'Empordà.

Abans de partir cap a Perpinyà, amb la finalitat de resoldre qüestions relacionades amb l’allotjament dels 90 membres de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans té l’oportunitat de ser rebuda pel president de la Fundació Carulla, escriptor i ex-secretari general de la Presidència de la Generalitat de Catalunya durant l'últim govern presidit per Jordi Pujol (1999-2003).
Li manifesta el seu interès a mantenir-hi aquest contacte

Cecili Buele i Ramis
Mallorca

(CONTINUARÀ)

 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by LifeType - Design by BalearWeb